Tijdens de minor “Innovation by Media & Design” hadden wij één hoofdopdracht: het ontwikkelen van een concept of product voor 1 miljard mensen.
Het ontwikkelen van een concept gebeurde in verschillende stappen. Na in de zogeheten ideation-fase het onderwerp “huishouden” gekozen te hebben (zie Barrie en het raadsel van de 1 miljard), was de eerste stap het verzamelen van interpreters. Dit hebben we gedaan door de drie stappen van Verganti te behandelen: listening, interpreting en adressing.
De volgende stap was het doen van onderzoek. Een concept dat geschikt moet zijn voor 1 miljard mensen, houdt in dat het ook in verschillende culturen moet “werken”. Dit leidde tot het onderzoeken van de houding van mensen tegenover het huishouden in landen als onder andere Griekenland, Zweden, Rusland en Suriname: hoe belangrijk is een schoon huis, wat is het belangrijkste onderdeel tijdens het schoonmaken, wat zijn do’s en dont’s, en waarom houden mensen hun huis überhaupt schoon?
Naast dit cross-culturele aspect is natuurlijk ook marktonderzoek nodig. Wat is “in”, waar wordt aan gewerkt, hoe belangrijk is bijvoorbeeld milieuvriendelijkheid?
Deze onderzoeken leidden tezamen tot nieuwe inzichten en een conclusie: de afsluiting van de onderzoek- en ideation fase.
Met behulp van de onderzoeken, nieuwe inzichten en getrokken conclusies heb ik besloten mijn onderwerp te wijzigen van het doen van het huishouden naar het opruimen van kamers door kinderen. Ik heb hiervoor een product ontwikkeld dat het door in te spelen op de nieuwsgierigheid die kinderen kenmerkt en te werken met beloningen, voor kinderen leuker maakt hun kamer op te ruimen: Treasure Tidy. Om dit nieuwe concept goed neer te kunnen zetten hebben we leren werken met persona’s, role-play ideation en storyboards: einde van de conceptfase.
Als laatste stap tijdens dit project volgde de prototypefase. Tijdens deze fase heb ik een prototype van Treasure Tidy in elkaar gezet en door middel van testen met prototype gekeken of de resultaten aansluit bij de verwachtingen die ik had bij dit concept.
Om het ontwikkelde concept compleet te maken leerden wij een business model in elkaar te zetten en hebben wij dit gepitcht voor ABN Amro.