Hoe wordt een merk innovatief, en aan welke voorwaarden moet het voldoen om het stempel innovatief te krijgen? Tijdens de minor Innovation by Media & Design heb ik gekeken waar het merk Innocent, bekend van haar smoothies, momenteel staat op de ladder van innovatie en wat het zou kunnen doen om “volledig” innovatief te worden.
Met behulp van het boek “Brand Driven innovation” van Erik Roscam Abbing heb ik op basis van de visie en merkwaarden van Innocent verscheidene strategieën ontwikkeld waarmee het merk innovatief zou kunnen worden.
Zo zou Innocent, dat momenteel verkocht wordt in 13 Europese landen, zich uit kunnen breiden naar de Verenigde Staten. Hier zou het niet alleen in kunnen spelen op de problemen die mensen daar hebben met Obesitas, het zou vanwege de vruchten die daar groeien ook op het logistieke vlak voordelen kunnen bieden.
Een andere strategie zou het uitbreiden van het assortiment kunnen zijn. Hoewel Innocent momenteel enkel drankjes zoals sappen en smoothies produceert, passen ook bijvoorbeeld fruitsalades en andere porties fruit binnen haar visie en merkwaarden. Wanneer vast voedsel aan het assortiment wordt toegevoegd, kan dit ook meer externe stakeholders aantrekken.
Het volledige verslag met daarin de analyses, merkbelofte, en strategieën vindt u hier.