Waar staat het merk HEMA voor? Wat zijn haar visie en merkwaarden, en wat gebeurt hiermee als het bedrijf zich in Rusland zou vestigen?
Deze vragen vormden de basis voor een van de opdrachten in de minor Innovation by Media & Design. Na het merk HEMA geanalyseerd te hebben, moest gekeken worden wat voor consequenties het vestigen in een Bric-land (Brazilië, Rusland, India, China) zou hebben. Om dit mogelijk te maken is gebruik gemaakt van het model van Hofstede. Dit model richt zich op vijf onderdelen, waarmee het een cultuur als het ware samenvat:
– Machtsafstand
– Individualisme versus collectivisme
– Masculiniteit versus feminiteit
– Onzekerheidsvermijding
– Oriëntatie op lange termijn versus korte termijn
Door het model toe te passen op Rusland en vervolgens de uitkomst te vergelijken met de visie en merkwaarden van HEMA kan gekeken worden waar zich problemen voor zouden kunnen doen. Zo is bijvoorbeeld in Rusland status erg belangrijk, en wordt dit voornamelijk uitgedragen met bezittingen en luxe. HEMA echter, beschrijft zichzelf als “Bijzondere eenvoud”. Dit zou kunnen betekenen dat HEMA, in haar eenvoud, maar weinig zal verkopen in het luxe-georiënteerde Rusland.
Door op deze manier Rusland en het merk HEMA te vergelijken, is gekeken of een vestiging in Rusland voor HEMA een goede investering zou zijn. De conclusie en het volledige verslag vindt u hier.