Hoe kan een researchbureau uitgebreide (waardevolle) antwoorden van haar respondenten verkrijgen, zonder hier letterlijk om te hoeven vragen? Dat was de hoofdvraag tijdens mijn afstudeerstage bij researchbureau MetrixLab. Na mij te hebben verdiept in het onderwerp Persuasive Design (mensen zonder dat zij dit door hebben ergens van overtuigen, door middel van design), besloot ik dit te gebruiken in mijn afstudeeronderzoek.
Tijdens het onderzoek heb ik de resultaten van verscheidene wetenschappelijke onderzoeken gecombineerd en toegepast op de vraagstelling en het ontwerp van een online onderzoek, dat vervolgens is opgestuurd naar respondenten. In totaal zijn vier verschillende onderzoeken met betrekking tot energiebedrijven gehouden, onder respondenten van 50 jaar en ouder. Op drie van deze onderzoeken is Persuasive Design toegepast, zowel tekstueel als visueel. Het vierde onderzoek is neutraal gehouden en diende als meetpunt. De volgende methodes zijn getest:
De resultaten van dit onderzoek heb ik verwerkt in een adviestool, met daarin naast adviezen ook informatie over de gebruikte vormen van Persuasive Design, de vraagstelling en statistieken waarin de verschillende methodes met elkaar vergeleken kunnen worden. In onderstaande galerij zijn enkele screenshots van deze adviestool te zien.